Tuesday 15 July 2008

Tiistai 15.7.2008
Tänään kuulemma maa järisi, mutta ei onneksi täällä! Lähisaarilla oltiin juostu kauhulla pakoon, tai ympyrää, minnes sitä nyt saarelta pakoon juoksisi.

Päivä oli eilisen kaltainen. Aamupäivä meni raportti kirjoittaessa ja iltapäivä tiedostoja työstäessä. Jäin taas töiden jälkeen työstämään loppuun aloittamani jokisektion, jotta en olisi hämilläni huomenna. Sitä ennen kuitenkin hoidin listan mukaisen päiväaskareen siivota vessat Mian kanssa.

Työskentelin keittiössä taas kahdeksaan asti jonka jälkeen kirjoittelin sähköpostia hyttysten imiessä viimeisetkin veret sisältäni. Minulla on jalat aivan ruvilla kuivuneesta verestä, kun raavin niin kovasti niitä päivittäin.

Tänään sain lisä sympatiaa kädelleni. Minulle sanottiin, että kaikki muut ymmärtävät kipuni, paitsi romanialaiset, jotka vähättelevät tuntemuksiani, ja luulevat, että minulla on vain joku kipu käden sisällä, ja ihmettelevät miksi voivottelen joka päivä eikä se kipu ole hävinnyt pois minusta. Tiedän, että tämä hellittää kun olen takaisin Suomessa käyttämättä tietokonetta. Mutta täällä olo aikanani minun on käytettävä päivittäin tietokonetta saadakseni työni päätökseen, eikä siinä ole mitään vaihtoehtoja. Olen nyt viimepäivät hieronut itse käteeni sitä reumatismi rasvaa, kun olen tajunnut kuinka sitä parhaiten levittävä romanialainen on niin kovin vähättelevä kipuni kanssa. Hänellä on kaikista parhain ote ja hieromistaito käteen kuin kenelläkään muulla, ja huomasin, että saan parhaimman tuloksen kun itse hieron sitä omalla ajallani käsiini kolmesti päivässä, kuin että häiriköisin jotain rasvatuubin kanssa kolmesti päivässä.

Tänään iltapäivästä hyödynsin muiden viisautta selvittäessäni muutamaa epämääräistä kasvia. Kävin kysymässä yhdeltä pomoista, josko hän voisi valaista minua tietämykselläni, että ovatko kaksi kasvia samoja, vaikka näyttivät totaalisen erilaisilta, mutta saattoivat olla eri kasvuvaiheessa. Olin oikeassa ja sain vahvistuksen epäilylleni.

Illalla saimme pastitsiota ja söin vielä myöhemmin iltapalaa hyvän persikka-mango teeni kanssa. Kävin eilen illalla tekemässä itselleni iltapalaa ja valmiiksi seuraavan päivän aamupalaa jääkaappiin, sillä epäilin, etten saisi aamupalaseuraa, joka leikkaisi minulle leipää. Niinpä tein itselleni täytettyjä pitaleipiä keitettyjen kananmunien ja peruskasviksien kera, jota söin hapankorppujen kanssa, joita olen osannut jemmata vielä tähänkin päivään asti. Vielä on Suomimakua tallella minun varastoissani

Illalla tätä kirjoittaessani Puolalainen tyttö toi minulle tuliaisia Kristosin karkkikaupasta, usokarkkeja!

No comments: