Monday 14 July 2008


Maanantai 14.7.2008
Sain tänään hyvän työsuunnitelman itselleni. Kirjoitan aamupäivisin loppuraporttiani ja iltapäivisin työstän tiedostojani, joista vieläkin on 2/3 jäljellä. Sain tänään kirjoitettua jo introductionin ja methods and materials kohdan. Aloitin myös kirjoittamaan kuvausta tutkimusalueesta. Mielestäni sain hyvin edettyä kirjoitus työssä, mutta alkulauseet olivat kovan työn takana. Minulla ei ollut mitään tausta-aineistoa, jota yhden romanialaisen pojan oli pitänyt kerätä minulle jo kahden kuukauden aikana, mutta hänellä ei ollut yhden yhtäkään tausta-aineistoa minun tutkimukselleni. Jouduin siis itse käyttämään aikaani tiedon etsimiseen ja löysinkin hyviä, paikallistuntevia lähteitä itselleni.

Heikki on hyvä kokki. Hän oli tänään tehnyt maukasta, tulista tomaattikeittoa. Myöhemmin kaikki sai taas huudot, että emme saa kokata liian tulista ruokaa. Nyt emme siis saa kokata liian raskasta ruokaa, ettemme väsähtäisi kesken työpäivän, emme liian paljon ruokaa, että kaikille riittäisi tarpeeksi, emmekä liian tulista ruokaa.

Iltapäivästä työstin kaikki Myrsonaksen tiedostot loppuun. Tähän mennessä olen löytänyt yhteensä 267 eri lajia, ja määrä vain kasvaa kun saan lisää tiedostojani muista joista excel tiedostooni. Jäin työstämään Myrsonas joen tiedostot loppuun vaikka työaika meni jo kauan aikaa sitten umpeen. Monet tulivat hääräilemään ympärilleni moppien ja rättien kanssa, kun oli taas general cleaning päivä. Kukaan ei sanonut pahasti, vaikka minä jatkoin työskentelyä vielä kahdeksaan asti. Nyt jo useammat ovat tajunneet, kuinka paljon aikaa vievä minun työni täällä on kun olen päässyt purkamaan sydäntäni kuuntelijoille. Silti on vielä moni, joka ei ymmärrä kuinka minulla voi olla niin paljon työstettävää tiedostojeni kanssa, kun aina sanon, että työstän tiedostojani. Huoh, no, mutta tänään näin taas valoa tunnelin päässä, että saan valmiiksi tutkimukseni tässä muutaman viikon sisään. Tiukkaa tulee kyllä tekemään.

Aloitin juuri tekemään varmuuskopioita kaikista tiedostoistani saatuani Myrsonas-tiedostot viimein kuntoon (tai siis ainahan ne vaatii jotain hienosäätöä, mutta nyt suurin työ on tehty) kun minut häädettiin toimistosta pois kun sitä alettiin sulkemaan.

Kannoin varovaisesti koneeni keittiöön, sillä muistitikkuni oli siinä kiinni, ja en halunnut varmuuskopiolleni käyvän mitään. Koneeni on niin hidas, että se näyttää 160 minuuttia kopioimisaikaa. Minulla oli siis aikaa kirjoitella muutama kappale tästä päivästä mitään sen kummempia jaaritteluja, sillä aikaa kun osa porukkaa alkoi kokkaamaan, kun emme saaneet taas iltaruokaa taloon. Illalla meinaan lukea kirjaa.

No comments: