Monday 26 May 2008

Maanantai 26.5.2008
Tajusin hiljattain, että olen ollut täällä melkein kuukauden. Istuin eilen illalla hiljaa pimeässä tuijottamassa maailmakaikkeutta ja kuuntelemassa laakson takaa kuuluvia ääniä. Mietin paljon asioita. Joku soitti viulua toisella puolella laaksoa Kastanjesissa. Kuului jopa kun joku yskäsi viereisessä kylässä, laittoi oven kiinni tai käynnisti auton. Vähän väliä minulta tultiin kyselemään vointia, ihan kun ei voisi istua hiljaa pimeässä ilman, että joku olisi vialla. Tosin vähän ajanpäästä kaikki oli vialla. Paijasin hellyydenkipeitä koiranpentuja ja annoin periksi allergialleni. Lopputulos oli, että pienempi koira nuoli naamaani ja alahuuleni turposi kirveleväksi ja tunnottomaksi möykyksi. Otettuani allergialääkkeen, reaktio hälveni hetkessä.

Kukaan ei näyttänyt ilahtuvan, että oli maanantai. Oli kaikkien päivien valituspäivä. Kaikilla näytti olevan asiat vinossa. Minä sain puhuttelun kun kävelin ilman kenkiä. Kuulemma tuo pahaa mainosta organisaatiolle. Mitäs ei ole antanut minulle mahdollisuutta lähteä työaikana hakemaan kenkiä kaupasta kun ne ovat auki. Ne eivät ole ikinä auki kun työaika on ohi, eikä viikonloppuisin siihen aikaan kun olen yrittänyt löytää auki olevaa kenkäkauppaa.

Kun kaikilla muillakin oli vaikea päivä, päätin kakistaa ulos yhdelle pomolle ja kertoa kuinka toinen työparini ei oikeasti tee mitään toimistossa. Esittää vain tekevänsä. Hän vain surffailee netissä ja käyttää yahoo messengeriä ja latailee kaikkea. Hän kyseli minulta koko päivän viikonlopun kuvia. Sanoin antavani ne vasta töiden jälkeen, eihän hän niillä mitään tekisi työtunteina. Hän kuitenkin muuttui todella vihaiseksi ja päätin parhaaksi antaa kuvat ennen kuin hän rupeasi vihaamaan minua.

Tänään tosin tapahtui jotain kivaakin. Minulle sanottiin, että näytän aivan enkeliltä. Ei ollut eka kerta kun kuulen tuon sanonnan. Olin pukeutunut hennon valkoisiin vaatteisiin. Yhtenä päivänä kaikki ihastelivat hiuksiani, kuinka minulla oli nätit kiharat. Kaikki ihmettelivät mistä ne olivat ilmestyneet. Sanoin tehneeni taikoja yöllä.

Istuin koko päivän toimistossa tunnistamassa ötököitä; perhosia, sudenkorentoja, sisiliskoja, sammakoita ym. Näin tänään käärmeen pihalla. Minua ei haitannut ollenkaan vaikka kävelinkin paljasvarpain. Minusta on tullut kovin rohkea täällä.

No comments: