Thursday 1 July 2010

Ostin kaksi omenaa - sain banaanin kaupan päälle

Kävin eilen torilla ostamassa maitoa mlekomaatista, mikä on tullut jo viikottaiseksi tavakseni. Olin päättänyt tehdä sinä päivänä suomalaista perunasalaattia ja tarvitsin nyt muutaman omenan. Menin torille iltapäivästä, jolloin kojut olivatkin jo kiinni. Yleensä siis menen aamupäivästä, jolloin torilla on paljon vilinää, mutta sinä päivänä erehdyin menemään toriajan ulkopuolella. Onneksi tiesin lähistöllä olevan muutaman jokapäiväisen kojun, jotka eivät ole riippuvaisia toriaikatauluista. Ensimmäinen koju myi omenoita vain korikaupalla eikä yksittäisinä, joten kävelin vielä vähän matkaa Drava joen vartta länteen toiselle kojulle.

Siellä myyjä antoi minulle vapauden valita omat omenani. Oli muutamaakin eri lajiketta; punaisia, vihreitä ja keltaisia. Halusin punertavia ja myyjä ojensi minulle ystävällisesti pussin. En kuitenkaan ylttynyt niihin omenoihin joita päätinkin haluta, joten myyjä katsoi minulle nätimmät omenat.

Syy miksi halusin kirjoittaa tästä, oli ostoksieni hinta. Maksoin kahdesta omenasta 50 senttiä, ja sain vielä kaupan päälle banaanin. Tuli hyvä mieli. Pointti tässä oli, että mitä ikinä muuta olen torilta ostanut Sloveniassa maksaa aina tasan euron. Oli se sitten salaattia, kananmunia, vihanneksia, aina torimyyjät pyytävät minulta euron. Havahduin tähän muutama kuukausi sitten ja tajusin, että hehän luultavasti huijaavat minulta paremman hinnan kun kuulevat aksentistani, etten ole natiivi Slovenialainen. Heidän on helppo pyytää minulta sitä euroa, kun en osaa väittää vastaan ja tinkiä parempaa hintaa. Se vaan kuulostaa aina hassulta miten peräperään jokainen aina pyytää yhtä euroa. Ja nyt eilen, hinta olikin 50 senttiä. Minua ei haittaa, vaikka maksankin torilta ostamistani tuotteista korkeamman hinnan, mukava palvelu ja paikallisten tuotteiden ja työvoiman tukeminen tekee siitä käynnin arvoista. Välillä jos olen ostanut vaikka salaattia niin jo hinnan sanottuaan myyjä saattaa lapata vielä kourallisen salaattia kaupan päälle. Aivan kuin katuisi liian korkeaa hintaa. En sitten tiedä. Mutta menen jatkossakin ostamaan torilta tiettyjä tuotteita.

Kävelin takaisin kotiin jokakesäisen Lent-festivaali alueen lävitse ja pääsin keittiööni valmistamaan päivällistä - čevapčičiä ja perunasalaattia.

No comments: