*Lue myös osat 1 ja 2
Ranskassa pysähdyimme Biarritzissä, joka on tunnettu surffipaikka, ja halvempi versio englantilaisille rivierasta. Söimme koko matkan parhaan ja erittäin edullisen lounaan yhdessä todella suloisesti sisustetussa ravintolassa. Ruuan jälkeen suuntasimme uimaan. Oli taas se turistirysähiekkaranta heti kaupungin vilskeen tuntumassa ja sitten puolen kilometrin päässä tyhjempi ranta. Päästiin uimaan todella lämpimään Atlanttiin. Minullekin uiminen maistui, sillä aaltoja ei ollut kuin mainittavaksi. Pysähdyimme vielä Angletissa katselemaan aaltoja ennenkuin lähdimme ajamaan kohti seuraavaa kansallispuistoa Park National des Pyreneesiä. Sitä ennen tosin kävimme keskustelua, josko meidän pitäisikin jäädä tänne hetkeksi, sillä kylä oli täynnä baskiväkeä somistautuneena punaisiin huiveihin ja kaikki suuntasivat yhteen paikkaan. Autoja oli jätetty parkkiin ties mihin; keskelle tietä, keskikaistalle tai nurmikolle katulamppujen väliin, siltojen jalankulkuteille ja vaikka mihin seuraavalle moottoritielle asti. Meille ei oikein jäänyt selväksi mikä tilaisuus siellä oli alkamassa, mutta kuhina siellä kävi.
Oli todella kylmä ja minulla taisi olla kolme takkia päälläni sillä aikaa kun varmistin Jernejn kiipeämistä. Itse kiipesin vain muutaman kerran, sormeni olivat aivan jäässä, Jernejllä riitti intoa hytisevästä säästä huolimatta useampaankin kapuamiseen. Ohikulkijat jäivät aina katselamaan touhujamme vähäksi aikaa, ennekuin jatkoivat matkaansa. Lopuksi jäimme leikkimään ja harjoittelemaan kalliolta laskeutumista, sillä olimme viimein ostaneet toisenkin varmistuslaitteen. Vedimme itsemme ylös köysiä pitkin ja koitimme laskeutumista. Kesti hetken ennekuin löysimme oikean köysiviritelmän varmuussolmuineen. Alastulo oli yhtä hidasta kuin ylöspäinkin hinautuminen, kymmenen senttiä kerralla.
Kun olimme aikamme sumussa ja kylmässä touhunneet päätimme mennä viereiseen majapaikkaan lounaalle. Onneksi tajusimme taas tilata puoliksi yhden lounaan, sillä saimme hädin tuskin kahteen pekkaan kaikkea syötyä. Jälkiruuan lisäksi tilasimme kotitekoista hyvää jugurttia.
Sää ei harmiksemme selkeytynyt, joten emme jatkaneet pidemmälle kansallispuiston syövereihin, vaikka olisimmekin halunneet ja sitä varten tänne tulleet. Pidemmällä puistossa olisi ollut Pont d'Espagne ja kahdeksan tunnin vaellus henkeäsalpaavissa maisemissaan. Sää ei kuitenkaan ollut selkeytymässä useampaan päivään, joten ei ollut vaihtoehtona jäädä odottelemaan sään paranemista seuraavaan päivään. Sen sijaan suuntasimme kohti Pic du midiä ja Ranskan ympäriajon etappeja.
Nukkumaanmeno aikana olimme taas etsimässä yöpaikkaa. Tarkoitus oli kerrankin että voitaisiin nukkua sisätiloissa kaupungissa, sillä telttamme oli vielä märkä. Näimme kuitenkin meidän autokartasta että lähettyvillä oli camping area ison tien oikealla puolen olevan joen toisella puolella. päätimme koukata sen kautta jos se näyttäisi lupaavalta sillä seuraavaan kaupunkiin Toulouseen oli vielä vähän matkaa. Ajoimme gallialaisen kylän ohitse, jonne minä vähän hinkusin sisään, mutta taas-olimme liian myöhässä, kylä oli juuri sulkemaisillaan. Nappasimme ovelta esitteen ja ihastelin vanhanajan käsityöammattilaisten aikaansaannoksia.
Retkeilyalue oli joen tekojärven varrella. Saatuamme telttamme pystyyn ja ladattuamme kännykän akkujamme päätimme koittaa mennä uimaan. Mutta hyi kun joki haisi pahalta ja se oli likainen, siellä asui sammakoita. Päätimme mennä suihkuun sen sijaan, mutta ihmetykseksemme koko leirintäalueella oli vain yksi suihku ja vessa.
Seuraavana päivänä päädyimme ajamaan monta tuntia pienten kylien ja mutkikkaiden pikkuteiden halki hienoihin paikkoihin. Monet kylät olivat erittäin vanhoja ja syrjäisissä paikoissa, vähän mystisiäkin. Tie puolestaan kulki välillä vanhaa rautatietä pitkin ja kapeista yksisuuntaisista tunneleista. Pysähdyimme puolen päivän aikaan kuivattelemaan telttaamme kun aurinko päätti vihdoin siristää pilven takaa. Teltta kuivui varmaan kymmenessä minuutissa siinä tuulessa ja paisteessa. Sillä aikaa valmistin meille lounasta kaasukeittimellä. Halusimme myös päästä joenvarteen uimaan, mutta mutapohja ei oikein innostanut. Saimme myöhemmin päivällä toisen uskomattoman mahdollisuuden uimiseen. Sitä enne näimme Euroopan korkeimman viaduktin, Millaun (Le viaduc de Millau). Se on melkein kaksi ja puoli kilometriä pitkä ja ajotaso on 270 metriä korkeammalla alla virtaavasta Tarn joesta. Silta on massiivinen!
Meidän oli taas jatkettava matkaa, jotta pääsisimme vihdoin nauttimaan hyvästä säästä ulkoilmassa retkeillen ja kiipeillen. Suuntasimme takaisin jo meno matkalla yhdeksi Ranskan lempialueeksi tulleeseen alueeseen, Provenceen. Tarkemmin Provence-Alpes -Cote d'Azurin provensaaliin. Yövyimme lähellä Vaison la Romainen kylää, jonka kaikki campingpaikat näyttivät olevan täynnä. Jokaisin campingalueen portilla oli kyltti- täynnä. Kun olimme ajaneet aikamme ristiin ja rastiin, kävimme kysymässä yhdestä paikasta olisiko heillä meille tilaa, vaikka olivatkin täynnä. Pitäjä sanoi, että hän voi tehdä poikkeuksen ja majoitti meidät pusikkoon lähelle paikan ravintolaa. Telttapaikka ei ollut oikea telttapaikka, mutta siinä oli tarpeeksi tampattua maata meille laittaa telttamme. Saimme yöpyä alueella halvennettuun hintaan. Paikka oli vähän hipahtava. Kaikki näytti tuntevan toisensa ja ihmistyypit olivat - voisiko sanoa vapaamielisiä. Kysyimme pitäjältä, joka näytti että voisi myös harrastaa kiipeilyä, josko hän tietäisi kuinka pääsisimme horisontista kohoaville vuorenpiikeille. Karttamme ei tsuumannut niin lähelle että olisimme nähneet niitä pieniä viinitilapolkuja jotka veivät ylös vuorille. Hän kertoi minkä kylien halki meidän pitäisi ajaa, jotta pääsisimme Dentelles de Montmirailiin.
Söimme illallista paikan ravintolassa; paikallista herkkumakkaraa, jonka jälkeen menimme yöpuille. Olimme taas ensimmäisiä hereillä ja suuntasimme heti aamusta edellämainituille kalliopiikeille. Matka sinne oli pitkä, mutta mielenkiintoinen. Päädyimme tosiaan ajamaan loppumatkasta pienillä hiekkateillä, tai ei edes hiekkaa vaan pelkkää maata ja kuraa, viinitarhojen seassa. Kysyimme paikallisilta viininviljelijöiltä neuvoa miten pääsisimme piikkien juurille ja he neuvoivat meitä ajamaan vielä viisi minuuttia osoittamaansa suuntaan.
Päätimme kokeilla reittiä, sillä se ei näyttänyt haasteelliselta, lähinnä sitä voitaisiin käyttää reittinä ylös, jota ei ilman varmistuslaitteita voisi kävellä, sillä kieleke, jolla reitti kulki oli parinkymmenen senttimetrin luokkaa leveydeltään. Kerta meillä oli mukanamme kaksi varmistuslaitetta pääsimme kiipeämään tämän reitin multi pitchinä. Jernej liidasi ensin ensimmäiselle levähdyspaikalle, jossa oli turvallista seistä, kerta kieleke oli siinä kohtaa leveämpi. Hän oli sen verran kaukana, ettei meillä ollut näköyhteyttä toisiimme, eikä tuulen voimakkuuden takia pystytty kuulemaan toisiamme. Niimpä kommunikoimme köyden avulla. Tietty nykäys tarkoitti tiettyä asiaa. Näin tiesimme milloin toinen oli valmis varmistamaan ja saanut lopun köydestä kerättyä omaan päähänsä. Sitten oli minun vuoro kiivetä hänen tykönsä ja jatkaa liidaajana eteenpäin.
Mutta ei kauaakaan, kun pultteja ei enää ollutkaan missään nähtävillä. Reitti loppui kuin seinään. Minun täytyi kiivetä takaisin alas Jernejn tykö ja liidata tieni takaisin mistä tulimmekin. Vilkutimme alhaalla oleville katselijoille. Minun täytyi puristautua uudelleen kahden kivenlohkareen välistä reppuineen päivineen, jotta pääsisin jatkamaan matkaani alas. Molemmilla meillä teki tiukkaa päästä siitä lävitse. Mietin kuinka meitä isommat kiipeilijät siitä kohtaa etenivät. Kun pääsin takaisin alas, oli taas minun vuoroni varmistaa Jernejn alastulo.
Koitimme etsiä normaalia kalliokiipeilykohtaa, mutta emme oikein löytäneet sopivaa ja kun viimein löysimme se sijaitsi taas tälläisessä piikkien välissä ylityskohdassa jossa oli kamalin tuuli ikinä! Jouduin kiinnittämään itseni ja kaikki varusteeni kallioon kiinni köysin ja karabein sillä aikaa kun varmistin Jernejn kiipeämistä. Tuntui kun lähtisin lentoon millä hetkellä hyvänsä. Kaikki repun pienet hihnat ja narut piiskasivat minua siinä tuulessa. Oli hankala pitää silmiä auki ja mietin jo pitäisikö kaivaa uimalasit repusta, mutta Jernej oli jo aloittanut kiipeämisen eikä minulla tietenkään ollut kolmatta kättä jolla voisin kaivella repusta lasit. Hänellä puolestaan oli vakavampia ongelmia tuulen kanssa, hän sentään oli se, jonka siellä ylhäällä keikkui tuulen riepottelemana. Hän kertoi, että hänen lasinsa alkoivat tärisemään jo huolestuttavan tiheään tahtiin eikä käsiotteet meinanneet millään pysyä. Hän joutui palaamaan takaisin maan kamaralle ja jättämään yhden karabiinan ylös kallionseinään. Molempia harmitti, häntä tietenkin enemmän, sillä karabiina oli hänen isänsä aikoinaan käyttämä kun hän vielä harrasti kiipeilyä. Palasimme jo nälkäisinä takaisin autolle, ja valmistin meille syötävää ennen kuin lähdimme taas ajamaan.
Sinä päivänä ajoimme Ranskan Alppien juurille. Näky oli kaunis. Alppien länsialku oli hiukan erilainen kuin Sloveniassa oleva loppupää, siltikin niissä oli paljon samaa. Ajoimme taas metsässä emmekä moottoriteillä, niinkuin monena muuna päivänä aiemminkin. Ranskan luonto on kyllä arvaamattoman kaunis! Yhteen maahan mahtuu niin paljon erilaista luontotyyppiä että aina on silmät ja suut ammollaan kun siirtyy muutama sata kilometriä johonkin päin.

Jatkoimme siis nöyrinä matkaa ja laskettelimme autolla vuorilta alas Italiaan, eikä kaasupoljinta tarvinut painaa varmaan puoleentuntiin sillä alamäki oli todella pitkä. Päädyimme taas Italian ruuhkaisille moottoriteille tarkoituksenamme leiriytyä Garda järven pohjois-rantaan, jotta pääsisimme taas kiipeilemään. Mutta niin kuin arvata saattaa, vesisateesta ei meinannut tulla loppua. Päädyimme iltapäivästä Garda järven etelärannalle ja pudistelimme päitämme huonon onnemme takia. Kaikenlisäksi olimme nälkäisiä ja kaikki ravintolat sanoivat avaavansa ovensa vasta neljältä ja keittiön viideltä. Jouduimme siis pyörimään ympyrää muutaman tunnin odotellen, että joku ravintola avaisi keittiönsä.
Päätimme löytää postitoimiston, jotta pääsisin lähettämään Roussillonista ostamani postikortin. Näppäilimme GPS:n löytämään meille lähimmän postitoimiston, mutta ette ikinä arvaa mihin pusikkoihin se meidät johdatti. Emme voineet uskoa että tie, jolla ajoimme oli edes tie, saatikaan että se veisi meidät lähellekään mitään postitoimistoa. Parinkymmenen minuutin pusikkoajelun jälkeen päädyimme pieneen kylään, jonka nimeä emme edes nähneet missään ja jossa postitoimiston kuului olla. Kun GPS ilmoitti meille että olemme saavuttaneet päämäärämme katselimme tyhminä ympärillemme, sillä mikään viereisistä rakennuksista ei muistuttanut lähellekään postitoimistoa. Päätimme jättää auton parkkiin ja tutkia tilannetta jalkasin. Samalla toivoimme löytävämme ravintolan joka olisi auki. Emme kuitenkaan löytäneet kumpaakaan.
Aikamme turhailtuamme päätimme jatkaa matkaa ja syödä mitä autosta löysimme. Emme siis päässeet käyttämään missään retkikeitintämme, sillä satoi kaatamalla. Meidän oli myös turha edes toivoa, että järven pohjoisrannalla olisi yhtään selkeämpi sää, joten päätimme ajaa sinä iltana kotiin omaan petiin nukkumaan. Sloveniaan ei ollut kuitenkaan kuin enää nelisensataa kilometriä.
Lähempänä Pohjois-Italian itäosia sade muuttui joksikin, jota en edes voisi sateeksi kuvailla. Taas tuli vettä ämpärikaupalla, niin että raskas liikenne virtasi parhaimmillaan kolmeakymppiä moottoritiellä. Jälleen näimme vain edellä ajavan rekan takavalot, niitä oli hyvä seurata ja käyttää opasteena missä tie kulkee. Lähempänä Venetsiaa päätimme pitää tauon ja syödä, sillä emme olleet edenneet muutamassa tunnissa kauaksikaan ja olimme silti nälkäisiä. Löysimme moottoritien varrelta pienen ruokaa myyvän levähdyspaikkaravintolan, jossa näytti olevan ruuhkaa sadetta pakenevista autoilijoista. Siinä kahdenkymmenen metrin matkalla autolta katokselle kastui melkein litimäräksi, vaikka meillä oli molemmilla sateenvarjot.
Heti syötyämme jatkoimme matkaa ja annoimme seuraaville sadepakolaisille vapaan parkkipaikan. Saavuimme myöhään illalla Sloveniaan. Sää oli jo paljon parempi Venetsian jälkeen eikä Sloveniassa satanut enää ollenkaan. Kotiin palasimme päivää ennen alkuperäisiä suunnitelmia.
Yhteensä ajoimme tällä kahden viikon reissulla 6555 kilometriä. Haluaisin vielä mainita, että tällä pitkällä matkallamme kuulimme radiosta muutaman kappaleen, jotka soivat monesti Portugalissa ja Ranskassa. Ne jäävät varmasti mieleeni tämän matkan tunnusmusiikiksi. Nämä kappaleet olivat Edith Piafin Je ne veux pas travailler ja Deolindan Um contra o outro.
*Lue myös osat 1 ja 2
1 comment:
Googlehaulla löysin itseni täältä. Mietiskelin minne mennä viikonlopuksi vaeltelemaan, Andorraan vaiko jonnekin Ranskan puolelle... (taidamme päätyä Ecrinsin puistoon)
Kun luin juttusi ja näin kuvat Pont du Gardista, oli pakko jättää jälki; me kun asumme aika lähellä akveduktia :) On muuten sikakallista parkkeeraus turistikaudella, talvella auton saa parkkiin vitosella!
Post a Comment