Pakkasimme mukaamme jo kotoa mukaan ottamamme lumisuojat, paljon vaatetta, aurinkolasit, sekä auton hinausköyden. Aloitimme kävelyn teepaitasilteen ja vasta myöhemmin ylempänä jäätiköllä puimme takkia päälle. Suuntasimme aluksi vanhalle jo raunioituneelle hiihtohissille, johon asti pääsi kävellen normaalisti tietä pitkin noin tunnin verran. Vasta hiihtohisseiltä alkoi varsinainen lumessa kävely, jota tosin koitimme välttää ainakin alkumatkasta ja kävelimme mieluummin laavakiviä pitkin. Kivityyppi oli tosin erittäin teräväreunaista, johon helposti saattoi satuttaa itsensä, ja kivet lähtivät herkästi vyörymään alaspäin. Eli maa oli epävakaata kulkea. Emme kuitenkaan halunneet kävellä lumessa vielä kun ei tarvinut, sillä emme tosiaan tienneet josko railoja olisi myös ihan siinä meidän valitsemalla kävelyreitillä. Pysähdyimme välillä ja käännyimme ympäri katsomaan maisemia. Kirkkaalla säällä sieltä pystyi näkemään jopa Reykjavíkiin asti. Nyt oli tosin vähän usvaista ehkä siellä suunnalla, joten ihastelimme lähivuoria. Jäätikön korkeus on 1446 metriä.
Tarkoituksenamme ei ollut lähteä valloittamaan korkeinta huippua, sillä emme olleet täysin varustautuneita retkeen. Asetimme täten itsellemme oman tavoitteen ensimmäiselle näkemällemme huipulle, jonne saavuimme kahden tunnin kävelyn jälkeen. Päästyämme tavoittelemallemme huipulle päätimme jatkaa vieläkin korkeammalle, kerta tänne asti olimme tulleet ja voimia vielä riitti. Tässä vaiheessa puimme yllemme turvalaitteemme. Eli köytimme toisemme kiinni auton hinausköydellä reppujemme vyötärösolkimiin. Tämä viritys toi lisäturvallisuuden tunnetta, ja ehkä sekunnin lisäreaktioajan jos jompikumpi liukastuisi tai putoaisi railoon. Kertasimme vielä perushätäpysäytyskeinot, jolla voi hiljentää vauhtia jos alkaa liusumaan jäätiköltä holtittomasti alaspäin. Kävelimme nyt muutaman metrin toisistamme erillään ja laskeuduimme pienen kukkulan alle vuorotellen, toisen pitäen huolta jarrutuksesta.
Nyt edessämme oli pelkkää lunta ja jäätä ja loiva ylämäki. Lumi oli sulamassa jäätikön pinnalta, joten jalkamme upposi välillä syvemmällekin lumeen. Jonkun matkaa käveltyämme vierekkäin pysähdyimme katsahtamaan pilvitilanteen taivaalla, näytti että saattaisimme joutua huipulla pilveen. Kun olin jatkamassa matkaa, Jernej yhtäkkiä huudahti varoituksen ja säikähdin aivan hirveästi, että mitä tapahtuu, lumivyöry vai mitä, ja koitin katsella ympärilleni pysähtyen. Vastaus Jernejn varoitushuutoon löytyi suoraan nenän edestä, tai paremminkin muutamakymmen senttimetri kengistä, eli edessäni oli railo. Sitä ei nähnyt hyvin kuin tosiaan aivan vasta siinä vieressä seisoessa. Peruutimme ja ohitimme railon oikealta.
Meillä kesti vielä tunti varsinaiselle huipulle. Aivan huipulla oli jo aiemmin alhaalta nähty moottorikelkkatie ja siellä oli myös erittäin kylmä ja todella tuulista. Huipulla oli kaksi piikkiä; toinen luminen, toinen sininen ja jäinen. Sen verran meilläkin oli järkeä mukana, ettemme menneet kummallekaan näistä huipuista kiipeämään, sillä meillä ei ollut tarvittavia välineitä. Vaikka olimmekin omin päin jäätikölle lähteneetkin, emme halunneet ottaa enää ylinmääräisiä riskejä. Tosiaan luin vasta myöhemmin jostain, ettei olisi suositeltavaa tai sallittua lähteä yksi jäätikölle ilman paikallisopastusta, ihan järkevästäkin syystä. Näimme nimittäin huipun toisella puolella tulivuoren kraaterissa jättirailoja, joihin ei haluaisi pudota.
Päätimme mennä alas samaa reittiä mitä tulimme ylöskin, paitsi että nyt menisimme ainoastaan lumessa. Meillä kesti vain kaksikymmentä minuuttia takaisin vanhalle hiihtohissille, sillä juoksimme, liu'uimme kenkienpohjillamme ja minun joka paikkaan raahaamallani liukurillani. Mäki oli ihanan loiva, että siinä pystyi juoksemaan todella kovaa vauhtia ilman tuntemista, että oikeasti juoksisi tai että hengästyttäisi. Juoksimme alas hymyssä suin ennen kuin vaihdoimme kengänpohjaliukumiseen ja liukuriin. Ja niin kuin yleensä, nauru loppui lyhyeen aikanaan. Nimittäin kun olimme tarpeeksi kauan saaneet nauttia ilosta ja mukavasta vauhdista kävi jo ennalta arvattava, eli aloimme kaatuilemaan. Olimme vieläkin köytettynä toisiimme, ja saimme pysäytettyä toisen liukumasta alas mäkeen tarvittaessa. Muutama ensimmäinen tömähdys maahan oli pehmeä ja siitä pääsi ylös samalla sekunnilla, mutta viimeinen kaatuminen sai hymyn hyytymään. Kellahdin pyllylleni kovaan lumeen, ja satutin häntäluuni aivan kuin hiihtäessä tai luistellessa kaaduttaessa. Onneksi olimme jo lumirajan tuntumassa ja kohta pääsimme kulkemaan normaalilla maalla, eikä autolle kävely kestänyt kuin enää puolisen tuntia. Jäätikköretkestämme jäi mukavat muistot, mutta häntäluu jatkoi jyskyttävää kipuaan vielä seuraavaan päivään.
Nyt meillä ei ollut enää pitkä aika kun olisimme Islannintutkimusretken loppusuoralla. Löysimme mukavan myöskin vähän lämpimän puoleisen joen, jossa pääsimme virkistäytymään, ja jonka varrella aloimme keittämään sen päivän lounasta. Harmiksemme kaasupullo tyhjeni kesken pastanvalmistumisen ja jouduimme ajamaan lähimmälle huoltoasemalle kyselemään uuden perään. Tarvitsimme kuitenkin tietynlaisen kaasupullon, eikä sitä mallia löytynyt kaikilta huoltoasemilta. Ajoimme sitten Borgarnesiin asti, jossa oli muutamakin eri huoltoasema. Valmistimme päivällisen merenrannalla. Siinä samalla kun ruoka kypsyi, seurasimme ohikulkevia autoja. Oli viikonloppu tulossa ja kaikki liikenne näytti tulevan Reykjavíkin suunnalta. Näimme myös todella monta autoa, jotka hinasivat perässään, ei asuntovaunua, vaan peräkärrytelttaa. Ne näyttivät olevan erittäin suosittuja Islannissa.
Me suuntasimme ruuan jälkeen taas pikkuteille kohteena tällä kertaa mannerlaattojen erkanemispaikka, eli Þingvellir. Ajoimme monta tuntia taas keskellä ei mitään näkemättä ketään. Tie oli todella poukkoinen ja kesti ikuisuus päästä paikasta toiseen. Vaikka etäisyys olikin reilusti alle sata kilometriä, ajoimme sitä matkaa monta monta tuntia. Vähän ennen Þingvelliriä näimme GPS:stä että lähellä pitäisi olla järvi. Kun pääsimme "järvelle" niin paikalla ei ollut muuta kuin hiekkamyrsky. Oli outoa tuijottaa kuivunutta järveä, joka oli täynnä hiekkaa, ja nyt tuuli leikki hiekalla ja muodosti pieniä tornadon näköisiä hiekkapylväitä ilmaan. Ajoimme myös läheltä Langjökullin jäätikköä ja ohitimme kartan mukaan Islannin korkeimman vesiputouksen, Glymurin, jonne pääsee pienen patikkamatkan jälkeen.

Seuraavana aamuna halusimme löytää kuumia lähteitä, joissa pääsisimme pulikoimaan. Niin kuin saatoin jo aiemmin kertoa, emme olleet kiinnostuneet ylituristikkaasta Blue lagoonista, vaan halusimme löytää jonkun enemmän yksityisemmän luonnonihmeen. Tiesimme suurin piirtein mistäpäin etsiä, joten suuntasimme geysirin ja Gulfosista vielä eteenpäin sisämaahan niille seuduille joissa olimme jo aiemmin ensimmäisinä päivinä ajelleet. Tuolloin maan halki johtava tie oli suljettu, mutta nyt se oli jo auki. Tai ainakaan tiepuomi ei ollut pystyssä. Ennenkuin pääsimme isommalle tielle Þingvelliristä Gulfosin suuntaan, meidän piti ylittää kaksi jokea.
Pääsimme vihdoin höyryävän kiintopisteen juurelle ja totesimme toisaalta harmiksemme, että sekin oli ihmisten valloittama. Vieressä nimittäin sijaitsi yksinäinen sääasema. Mahtoi olla työntekijöillä hyvät työsuhde-edut. Kuumien lähteiden viereen oli rakennettu kulkuväyliä puusta ja se meidän kauan odotettu uimiseen tarkoitettu kuumalähde löytyi täältä, tosin vähän ihmiskäden avustuksen höystämänä. Luonnolliseen turkoosiin syvänteeseen, johon kuuma vesi valui yläpuolisilta lähteiltä, oli myös johdettu kylmävesiputki viereiseltä joelta. Sillä sai säädettyä altaan lämpötilaa, mutta ilman tätä kylmävesiputken vaikutusta vesi olisi ollut liian kuumaa pulikoitavaksi.
Pääsimme nyt siis viimein rentoutumaan tälläisessä luonnollisessa terveysvaikutteisessa lähteessä, joka sai ihon tuntumaan pehmeältä. Olimme hieman huolissamme, tarttuisiko voimakas rikinhaju myös ihoomme tai pyyhkeeseen, mutta onneksemme se ei ollut ongelma. Ja se ihovaikutus tuntuu sellaiselta liukkaalta öljymäiseltä kerrokselta iholla, joka tuntuu ainoastaan kun on itse altaassa, en ainakaan itse muista tarkkailleen josko vaikutus jäi myös altaasta poistuttaessa.
Kävimme vielä kylvyn jälkeen kävelemässä ja ihmettelemässä kuumia mutalähteitä, ja viheltäviä kerrostuma höyryvuoria.
Jätimme auton parkkiin kaupungin uimahallin lähistölle. Uimahallin logosta tulisi näin suomalaisena enemmänkin mieleen poliisiasema kuin uimahallia. Uimahallista vähän matkan päässä oli suuri kirkko, jonka rakennustyyli muistutti minusta Islannissa luonnossa nähtäviä basalttipilareita, jotka reunustavat monia vesiputouksia.
Lyhyesti kerrattuna; ajoimme 3500 kilometriä Islannissa noin viikon vierailumme aikana, joten vietimme kieltämättä muutaman ylimääräisen pitkän tunnin autossa, sillä tosiaan paikkapaikoin keskinopeutemme oli lähempänä kolmea kymppiä kuin yhdeksää. Suosituksena muille Islantiin vuokra-autolla suuntaaville, että ei kannata pitäytyä ainoastaan sen kaikista suosituimman reitin, eli valtatie ykkösen välittömässä läheisyydessä, jonka pituus on reilu 1300 kilometriä saaren ympäri, vaan kannattaa rohkeasti suunnata myös Islannin sisäosiin siltä osin, mitä se valitulta autolta onnistuu.
No comments:
Post a Comment